Supraśl, Wasilków, Czarna Białostocka - zalewy pod kontrolą. - Aktualności - KMP Białystok

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Supraśl, Wasilków, Czarna Białostocka - zalewy pod kontrolą.

Data publikacji 08.12.2014

Przez miniony weekend policjanci z Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego białostockiej komendy sprawdzali czy w okolicy zbiorników wodny na terenie powiatu białostockiego nie dochodzi do sytuacji, w których zagrożone mogłoby być ludzkie życie.

 
Przez sobotę i niedziele blisko 50 policjantów z białostockiej patrolówki sprawdzało, czy w obrębie zbiorników wodnych nie dochodzi do sytuacji, w których mogłoby być zagrożone życie ludzkie. Mundurowi sprawdzali co dzieje się przy zalewach w Supraślu, Wasilkowie, Czarnej Białostockiej, ale też na największym powierzchniowo zalewie w powiecie białostockim „Siemianówce”. Policjanci rozmawiali z osobami, które wchodzą na lód żeby łowić ryby, głównie o ich bezpieczeństwie. O tym jak się ubezpieczać na lodzie, i co zrobić gdy lód się załamie. Tłumaczyli też jak skutecznie udzielić pomocy osobie, która wpadła do wody. 
Bezpieczeństwo na lodzie 
Gdy nie masz pewności co do warunków lodowych, warto zastanowić się, czy naprawdę warto ryzykować życie dla kilku chwil przyjemności. Przyczyną największej liczby wypadków na lodzie jest brawura oraz nieumiejętność określenia wytrzymałości lodu.Wytrzymałość loduPodstawową cechą wpływającą na wytrzymałość lodu jest jego grubość. Przyjmuje się, że minimalna bezpieczna grubość świeżego czarnego lodu do jazdy bojerami czy iceboardami wynosi 12cm. Dziesięciocentymetrowa, jednolita warstwa wystarcza z reguły, aby bezpiecznie jeździć na łyżwach. 
Przykładowa wytrzymałość świeżego i czarnego lodu różnej grubościGrubość loduWytrzymałość 
• 5-7cm utrzymuje jednego człowieka, istnieje ryzyko zarwania lodu 
• 8-10cm utrzymuje dwóch ludzi stojących w jednym miejscu 
• 10-12cm minimalna grubość lodu na którym można wędkować, jeździć na łyżwach czy rowerze 
• 12-20cm bezpieczny do jazdy bojerami, skuterami 
• 20-30cm utrzymuje samochody osobowe 
• od 30cm utrzymuje samochody terenowe, vany 
Najbardziej wytrzymały jest świeży czarny lód, czyli narastający bez roztopów i dni z dodatnią temperaturą powietrza. Czarny lód nie zawiera zamarzniętych pęcherzyków powietrza. W miejscach gdzie występują prądy, lód taki traci na wytrzymałości około 15-20%. 
Szary lód, zwany także śniegolodem, powstaje na skutek przesączenia śniegu zalegającego na powierzchni tafli, wodą wypływającą ze szczelin w lodzie lub powstającą z roztopionego śniegu. Lód taki ma barwę od jasnoszarego do prawie czarnego i wytrzymałość nawet o 50% niższą niż świeżego czarnego lodu.Lód powstały na akwenach ze słoną bądź słonawą wodą z reguły jest cieńszy niż te z wodą słodką.Wraz ze wzrostem temperatury powietrza, spada również wytrzymałość lodu.Większe jeziora zamarzają i odmarzają od brzegów, więc na środku lodowa tafla może być cieńsza. Może zdarzyć się także, że nim jezioro zamarznie do końca, przez kilka dni wiatry znoszą w jakieś miejsce kry. Takie tafle nakładają się jedna na drugą, przez co na brzegu nawietrznym lód staje się grubszy, a bliżej brzegu zawietrznego cieńszy. 
Cieńszy lód będzie wszędzie tam gdzie istnieją podwodne prądy. Miejsca takie występują zawsze w pobliżu ujść naturalnych bądź sztucznych dopływów, pod mostami, w pobliżu źródeł (nawet tych niewidocznych) i w miejscach, gdzie butwiejące na dnie szczątki roślin wytwarzają gazy, które wynoszą cieplejszą wodę ku górze (muliste zatoki, trzciny). Nie wchodź wiec na lód przez trzciny. Poszukaj raczej bezpośredniego dostępu do tafli.Na jeziorach należy szczególnie uważać na pęknięcia ciśnieniowe, powstające na skutek skoków temperatury wody. Pęknięcia ciśnieniowe co roku tworzą się zazwyczaj w tych samych miejscach, szczególnie tam gdzie na dnie istnieją przeszkody, strome górki podwodne lub na zbiornikach zaporowych w rejonie starego koryta rzeki. Szklisty, przezroczysty lód wydaje się być bezpieczny, jednak sytuacja może ulec szybko zmianie, szczególnie wtedy, kiedy pod lód przedostaje się powietrze. Również silny wiatr może spowodować, że lód pęknie.Warstwa śniegu o grubości powyżej 5 cm posiada dobre właściwości termoizolacyjne. Dlatego pod śniegiem lodowa tafla przyrasta wolniej nawet na silnym mrozie. Śnieg może skrywać miejsca pokryte cienką warstewką lodu powstającego na skutek topnienia śniegu. Może też zamaskować zdradziecko miejsca rozmarznięte, pęknięcia, szczeliny, większe przeręble lub oparzeliska. Podczas śnieżnej zadymki wiatr zasypuje niezamarznięte otwory i skrywa je w kilkanaście minut. Pod spodem zostaje woda. Jeżeli idąc po ośnieżonej tafli nagle dostrzeżesz pod śniegiem wodę, zatrzymaj się. Być może dalej jest jakiś otwór, z którego wypływa. Lepiej omiń to miejsce.
 Zanim wejdziesz na lód: 
- przekaż informację gdzie się udajesz i kiedy wrócisz
- o ile to możliwe zabierz ze sobą zaufanego przyjaciela, na którego możesz liczyć w razie problemów 
- ubierz się ciepło w lekkie, oddychające i wiatroszczelne ubranie; najlepszym rozwiązaniem jest tutaj specjalny kombinezon zapewniający pływalność i komfort termiczny w razie niechcianej kąpieli,
-  buty powinny być wodoszczelne, ciepłe, niezbyt ciasne z grubą i przyczepną podeszwą 
- zabierz ze sobą koc, komplet ciepłego ubrania i butów na zmianę w razie kąpieli, weź także zapasowe rękawice, czapkę, skarpety, termos z gorącą kawą lub herbatą 
- zabierz ze sobą wodoszczelny pojemnik, do którego włożysz kluczyki, dokumenty, coś do rozpalania ognia) 
- zakup kolce lodowe  i zawieś je na szyi; można dostać je w sklepach wędkarskich  lub wykonać samemu 
- ubierz się w kamizelkę asekuracyjną, którą możesz schować pod obszerniejszą kurtką 
– oprócz pływalności, zapewni Ci dodatkową izolację cieplną- jeśli na lodzie są inni wędkujący, zrób krótki wywiad o grubości i wytrzymałości lodu 
- jeśli posiadasz świder do lodu lub pierzchnię, zrób kilka otworów w różnych miejscach 
– bliżej brzegu i nieco dalej, aby określić jakość i grubość lodu 
- jeśli lód zaczyna trzeszczeć i istnieje ryzyko pęknięcia, wycofaj się tą samą drogą którą wszedłeś na lód 
- zwróć uwagę na nachylenie lodu do góry przy brzegach 
– jeśli występuje, istnieje ryzyko obniżonej wytrzymałości ze względu na powietrze pod taflą 
Co robić jeśli lód się zarwie: 
- nie panikuj, zachowaj spokój, rozłóż szeroko ramiona i nabierz dużo powietrza, nie próbuj pływać 
- oszczędzaj siły, nie wykonuj gwałtownych ruchów, jeśli posiadasz gwizdek, użyj go 
- jeżeli posiadasz kolce, użyj ich i powoli wczołgaj się na lód, a po wydostaniu się przeczołgaj się dalej, nie wstawaj 
- jeśli nie masz kolców, próbuj się wydostać (jest to bardzo trudne jeśli woda jest głęboka) zdejmij buty, zrzucisz kilka kilogramów 
- jak najszybciej przebierz się w suche ubranie 
Co robić jeśli pod kimś zarwał się lód: 
- nie biegnij w kierunku ofiary 
– lód w tym miejscu jest na pewno słabszy i nie utrzyma dwóch osób 
- wezwij pomoc dzwoniąc z telefonu komórkowego na 112, 997 - podczołgaj się na bezpieczną odległość i podaj lub rzuć cokolwiek, za co można się złapać
– linę, gałąź, kurtkę itp. 
- jeśli posiadasz linę zawiąż na końcu pętlę używając węzła ratowniczego, osoba wyciągana nie powinna podciągać się na linie, a jedynie być biernie wyciągana 
- pomóż ofierze wydostać się na lód 
- przebierz ofiarę w suche rzeczy (jeśli nie ma na zmianę, pożycz swoje) i podaj coś ciepłego do picia; w żadnym wypadku nie alkohol!
źródło - PSP