Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustów!

Data publikacji 14.01.2016

Policjanci ostrzegają przed osobami podszywającymi się za pracowników zakładu energetycznego. Oszuści pod pozorem wymiany liczników pukają do drzwi mieszkańców Białegostoku i powiatu białostockiego.

W ostatnim czasie do białostockiej komendy miejskiej Policji zgłosiło się kilka osób z informacją, że zostały odwiedzone przez osoby podające się za pracowników zakładu energetycznego. Konsekwencją tych wizyt było pismo z zakładu energetycznego informujące o rozwiązaniu umowy z zakładem. Schemat działania oszustów za każdym razem był podobny. I tak oszuści pukają do mieszkania, a gdy lokator otworzy drzwi – przedstawiają się za pracowników zakładu energetycznego i pod pretekstem wymiany liczników wchodzą do środka. Tam w rozmowie z właścicielem wypytują go o dane osobowe oraz pesel. Mając te informacje wpisują je do dokumentów. Zazwyczaj nie proszą nawet o ich podpisanie tylko informują, że za jakiś czas przyjdzie pismo z zakładu energetycznego o wymianie licznika i wychodzą. W rzeczywiści konsekwencją takich odwiedzin jest pismo z zakładu energetycznego, jednak nie o wymianie liczników, a mówiące o rozwiązaniu umowy z zakładem na rzecz podpisania umowy z innym dystrybutorem energii. Działania fałszywych akwizytorów są bardzo podstępne i łatwo jest się nabrać, myśląc że faktycznie rozmawiamy z pracownikami naszego dostawcy energii elektrycznej.

Jak postępować, aby nie stać się ofiarą nieuczciwych akwizytorów: 

- sprawdźmy nazwę firmy i tożsamość przedstawiciela, który pojawił się w  naszym domu. Informacje zweryfikujmy w firmie, którą dana osoba ma reprezentować;

- bez dokładniej weryfikacji odwiedzających nas osób nigdy nie podawajmy żadnych danych.

W przypadku, gdy przedstawiana jest nam oferta podpisania nowej umowy należy zachować ostrożność:

- dowiedzmy się jakie dokładnie warunki oferuje sprzedawca i przeanalizujmy szczegółowo wszystkie punkty budzące nasze wątpliwości;

-  nigdy nie podpisujmy umowy bez dokładnego przeczytania jej treści, umówmy się na podpis w terminie późniejszym – to umożliwi nam spokojne, skrupulatne zapoznanie się z dokumentem;

- podpisując umowę – jeden egzemplarz powinien trafić do nas, powinniśmy też posiadać „wzór odstąpienia od umowy”;

Nie zapominajmy o starszych osobach. W tego typu sytuacjach pomoc najbliższej rodziny: dzieci lub wnuków jest nieoceniona. Jeśli mimo tego dokument jest niezrozumiały i wydaje się podejrzany, nie należy go podpisywać. Lepiej poprosić o czas do namysłu i skonsultować ofertę z prawnikiem, albo najbliższym rzecznikiem konsumentów.

Pamiętajmy!

Od każdej umowy podpisanej poza siedzibą firmy można odstąpić w ciągu 10 dni, a jeśli sprzedawca usługi o tym nie poinformował - w ciągu trzech miesięcy. Wystarczy pod wskazany adres wysłać tzw. oświadczenie woli. To informacja, że klient odstępuje od umowy zawartej w danym dniu. Nie trzeba nawet podawać przyczyny rezygnacji z umowy.

Powrót na górę strony