Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Rowery pod kontrolą

Data publikacji 17.05.2016

Białostoccy policjanci kontrolują rowery i tak będzie przez cały sezon. Sprawdzeń takich dokonują również policyjne patrole rowerowe, które także wyjechały już na nasze drogi. Mundurowi na jednośladach będą pełnić służbę w okolicach centrum, w tym zwłaszcza w rejonie parków, i zbiorników wodnych.

Sezon rowerowy rozkwita. Coraz więcej osób wybiera środek lokomocji, jakim jest właśnie rower. W tym okresie uaktywniają się również złodzieje jednośladów. Mając to na uwadze, białostoccy policjanci cyklicznie prowadzą działania ukierunkowane na zapobieganie kradzieżom rowerów. Wczoraj mundurowi z Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego kontrolowali jednoślady. Przy okazji przypominali mieszkańcom zasady obowiązujące rowerzystów w ruchu drogowym oraz zachęcali do znakowania swoich jednośladów. Mundurowi kontrolowanym wręczali  także kamizelki odblaskowe zakupione z funduszy zadania ogólnomiejskiego p.n. „Rowerzysto! Bezpieczniej z kamizelką”, w ramach Budżetu Obywatelskiego na rok 2016. A wszystko po to, by rowerzyści byli bardziej widoczni a przez to bezpieczniejsi.

Policjanci informują i radzą!

Czy warto oznakować rower?

Podczas każdego sezonu rowerowego policjanci kontrolują tysiące rowerzystów, sprawdzając jednocześnie, czy posiadany przez nich jednoślad nie pochodzi z przestępstwa. W sytuacji, gdy odzyskują skradziony rower natychmiast rozpoczyna się przeszukiwanie baz danych, w celu ustalania do kogo jednoślad należał oraz gdzie i kiedy doszło do jego kradzieży. Możliwe jest to jednak tylko w sytuacji, gdy przy zgłoszeniu kradzieży osoba poda numer fabryczny i cechy charakterystyczne utraconego jednośladu. Bardzo często podczas zgłaszania w jednostce Policji faktu utraty roweru, osoby pokrzywdzone informują, że nie są w stanie podać numerów fabrycznych wybitych na ramie, gdyż nigdy ich nie zapisały. Oznakowanie jednośladu przez policjantów polega na spisaniu marki i numeru fabrycznego oraz na naniesieniu na pojazd metodą tajnopisu kodu identyfikującego właściciela roweru. Na koniec oczywiście właściciel oznakowanego pojazdu otrzymuje od policjanta potwierdzenie wykonania znakowania wraz ze spisanymi wszystkimi cechami identyfikującymi rower. Drugi egzemplarz zostaje w jednostce Policji. Każdego, kto będzie chciał oznakować swój rower, zapraszamy do najbliższego komisariatu Policji.

Jak zabezpieczyć rower?

Najczęściej łupem złodziei padają niezabezpieczone jednoślady, bądź te przypięte słabymi zapięciami. Złodziej, widząc dwa rowery, z których jeden zabezpieczony jest cienką linką, a drugi zabezpieczeniem trudnym do pokonania, za cel wybierze z pewnością ten pierwszy. Nie ułatwiajmy złodziejom życia i wyposażmy swoje jednoślady w solidne i trudne do usunięcia w krótkim czasie zabezpieczenia. Przy ich zakupie należy pamiętać, że nie zawsze grubość całej linki mówi nam o jej solidności. Najczęściej to sama osłona linki z tworzywa sztucznego powoduje złudzenie jej grubości, a umieszczona w środku metalowa linka jest na tyle cienka, że szybko podda się nożycom. W związku z tym wybieraj tylko sprawdzone zabezpieczenia. Nawet, jeżeli nie są najtańsze, to ich zakup jest i tak wielokrotnie tańszy niż zakup nowego roweru.

Czy rower jest bezpieczny w piwnicy?

Nawet zabezpieczenie roweru poprzez samo wstawienie go do piwnicy nie daje gwarancji, że nie padnie on łupem złodzieja. Piwnica to miejsce, gdzie w nocy rzadko ktoś zagląda, a drewniane drzwi, słabe zawiasy i niewielka kłódka nie stanowią poważnej przeszkody dla złodzieja. Z reguły ma on dużo czasu, dlatego koniecznie pozostawiając rower tam lub w jakimkolwiek pomieszczeniu gospodarczym, zadbaj o niego i przypnij go do elementów na stałe przytwierdzonych do ściany. Im większa liczba zabezpieczeń do pokonania, tym dłuższy czas jest potrzebny sprawcy na dokonanie kradzieży i większe szanse, że ktoś usłyszy odgłosy piłowanych, czy rozcinanych zabezpieczeń. Niestety rowery nie są też bezpieczne na balkonach. Mogłoby się wydawać, że będziemy słyszeć, jak złodziej wdrapie się na piętro po nasz rower. Nic bardziej mylnego. Co roku policjanci są informowani także o kradzieżach rowerów z balkonów. Tylko solidne kraty lub przymocowanie roweru uchwytami do ściany może uchronić go przed złodziejem.

Gdzie zostawić rower w mieście?

Jednoślad najlepiej pozostawić w miejscu, gdzie chodzi dużo ludzi, nie zapominając przy tym o zastosowaniu solidnych zabezpieczeń. Dobre miejsca to centrum, okolice budynków użyteczności publicznej oraz teren, gdzie umieszczone są kamery monitoringu wizyjnego. Wtedy istnieje duże prawdopodobieństwo, że operator monitoringu zauważy próbę kradzieży i na miejsce natychmiast zostanie skierowany patrol Policji. Natomiast pozostawienie roweru w ciemnym zaułku daje złodziejowi więcej czasu i możliwości na działanie nawet wtedy, gdy rower jest solidnie przypięty.

Jak przypiąć rower?

Przede wszystkim nie za samo koło, gdyż jego zdjęcie zajmuje tylko kilka - kilkanaście sekund. Najlepiej przypiąć rower jednym zapięciem za koło i ramę jednocześnie. Ponadto pamiętaj, że na nic się zda solidne zabezpieczenie, jeżeli przypniesz swój pojazd do słabo zamocowanych elementów, które po kilku szarpnięciach, bez trudu dają się wyjąć z podłoża, czy ściany budynku. Elementy, do których przypinamy rower muszą być solidne i trwale przymocowane. Uważaj także na przypinanie roweru do niskich słupów, na których zamontowane są np. znaki drogowe. Tarczę takiego znaku można szybko odkręcić i zdjąć, a rower wraz z zabezpieczeniem zostanie zdjęty górą. Pamiętaj także, że łupem sprawców padają nie tylko rowery, ale także i ich osprzęt, jak na przykład liczniki, pompki, czy zawieszone torby. Złodzieje nie gardzą nawet dobrymi siodełkami, czy kołami, które coraz częściej są montowane za pomocą szybkich zacisków pozwalających je sprawnie zdemontować.

CHCESZ OZNAKOWAĆ ROWER – WAŻNE:

· przyjedź rowerem;

· musisz mieć przy sobie dowód osobisty;

· jeżeli chcesz by Twoja niepełnoletnia pociecha miała oznakowany rower, zapraszamy Was razem;

·  musisz mieć przy sobie także dokumenty potwierdzające zakup jednośladu.

Przypominamy, rower można oznakować w każdym komisariacie Policji na terenie Białegostoku i powiatu białostockiego:

  • Komisariat Policji I w Białymstoku, ul. Waryńskiego 8, tel. /85/ 746 07 57;
  • Komisariat Policji II w Białymstoku, ul. Warszawska 65, tel. /85/ 748 20 61;
  • Komisariat Policji III w Białymstoku, ul. Upalna 36, tel. /85/ 654 69 63;
  • Komisariat Policji IV w Białymstoku, ul. Słowackiego 1, tel. /85/ 670 32 44;
  •  Komisariat Policji w Łapach, ul. Główna 5, tel. /85/ 715 82 00;
  • Komisariat Policji w Wasilkowie, ul. Dworna 4, tel. /85/ 710 40 34;
  • Komisariat Policji w Zabłudowie, ul. Białostocka 68 tel. /85/718 80 97.

Pamiętajmy!

Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:

rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

droga dla rowerów – droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;

pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

przejazd dla rowerzystów – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

przejście dla pieszych – powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

Art. 32. 1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:

1) samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10;

2) rowerów lub wózków rowerowych – 15;

3) pozostałych pojazdów – 5.

2. Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.

4. Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.

Art. 33. 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:

1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;

2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;

3) czepiania się pojazdów.

3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

4. (uchylony).

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1–3 (Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.), jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Pamiętajmy!

Gdy zapada zmrok, jadąc rowerem - szczególnie poza obszarem zabudowanym stajemy się mniej widoczni dla kierujących pojazdami (dopiero z 20 - 30 metrów), zamontujmy więc  prawidłowe oświetlenie, załóżmy odblaski, wtedy kierujący pojazdem zauważy  Nas o wiele szybciej – już nawet z 130 -150 metrów. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich!

Powrót na górę strony