Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga – sezon motocyklowy w pełni!

Data publikacji 06.06.2016

Dwa wypadki z udziałem motocyklistów to bilans minionego weekendu. W pierwszym z nich motocykl zderzył się z samochodem, w drugim z rowerem. W obu przypadkach uczestnicy ze złamaniami trafili do szpitala. Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność!

W miniony weekend na terenie działania Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku doszło do dwóch zdarzeń drogowych z udziałem motocyklistów. Pierwsze miało miejsce w piątek po południu, na ulicy Produkcyjnej. Kierujący citroenem podczas zawracania nie ustąpił pierwszeństwa jadącemu motocykliście doprowadzając do zderzenia obu pojazdów. 41-letni kierowca motocykla ze złamaną ręka trafił do szpitala. Kierowca citroena oddalił się z miejsca wypadku. Mimo tego przybyli na miejsce policjanci ustalili właściciela auta, a następnie zapukali do drzwi jego mieszkania. Zastali w nim 80-latka, który tłumaczył mundurowym, że nie brał udziału w żadnym wypadku, a uszkodzenia w samochodzie powstały, gdyż zaczepił nim o słup stojący na drodze. Mężczyzna od razu stracił prawo jazdy. Teraz jego postępowaniem zajmie się sąd. Do drugiego zdarzenia drogowego z udziałem motocyklisty doszło wczoraj na skrzyżowaniu ulic Sławińskiego i Kawaleryjskiej. Tym razem kierująca rowerem wyjeżdżając z ulicy podporządkowanej nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu ulicą Sławińskiego motocykliście. W wyniku zderzenia oba pojazdy przewróciły się. Kierująca rowerem 68-latka ze złamaną nogą oraz 50-letnia pasażerka motoru również z urazem nogi zostały przewiezione do szpitala. Okazało się, że rowerzystka była pijana. Badanie wykazało, że miała 1,3 promila alkoholu w organizmie. Teraz ona także za swój czyn odpowie przed sądem.

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność! Pamiętajmy!

Rowerzyści to jedna z grup należąca do niechronionych uczestników ruchu drogowego. W warunkach złej widoczności bardzo dużą rolę odgrywa tu właściwe oświetlenie jednośladu. Policjanci przypominają, że prawidłowo wyposażony rower powinien posiadać: jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej z przodu, z tyłu - jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające. W sytuacji ograniczonej widoczności światła należy włączyć.

Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:

rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

droga dla rowerów – droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;

pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

przejazd dla rowerzystów – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;

przejście dla pieszych – powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa  rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

Art. 32. 1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:

1) samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10;

2) rowerów lub wózków rowerowych – 15;

3) pozostałych pojazdów – 5.

2. Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.

4. Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.

Art. 33. 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:

1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;

2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;

3) czepiania się pojazdów.

3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

4. (uchylony).

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1–3 (Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.), jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego są również motocykliści.  Przypominamy o kilku elementach, które mogą poprawić bezpieczeństwo szczególnie rozpoczynających przygodę z motocyklem:

  • Poznajmy swój motocykl w różnych warunkach pogodowych, jak i podczas jazdy przy różnych prędkościach oraz zachowanie się jego podczas sytuacji kryzysowych tj. gwałtownego hamowania, omijania przeszkody, zmiany kierunku jazdy w zakręcie.
  • Starajmy się nie hamować w zakręcie, zróbmy to przed zakrętem, w zakręt trzeba już wchodzić z bezpieczną prędkością. Nigdy nie wyprzedzajmy na skrzyżowaniach czy na zjazdach z dróg np. polnych.
  • Zasada ograniczonego zaufania do innych kierujących powinna być w tym przypadku priorytetem.
  • Nie oszczędzajmy na oponach oraz na stroju motocyklisty, bowiem to te elementy mogą w sytuacji kryzysowej uratować życie i zdrowie, a jazda w klapkach i krótkich spodenkach nie świadczy dobrze o profesjonalnym podejściu do zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Pamiętaj, jesteśmy dużo mniej widoczni na drodze niż inne pojazdy. Nie wyprzedzajmy więc, nie omijajmy innych uczestników ruchu z dużą różnicą prędkości pomiędzy wyprzedzającym a wyprzedzanym – inni uczestnicy ruchu drogowego mogą po prostu nas nie widzieć.
  • Jazda z dużymi prędkościami nie jest ani przyjemna ani bezpieczna. Pamiętajmy, na każdym zakręcie może być wysypany piach,  rozlany olej lub inna śliska substancja.
  • Na drodze wszyscy jesteśmy równi, nie trzeba nikomu nic udowadniać, nie należy przeceniać własnych możliwości i zawsze mierzyć siły na zamiary.
  • Ważne jest, aby motocykl utrzymywać w nienagannym stanie technicznym przez cały okres jego użytkowania, jak i po zakończeniu sezonu. Natomiast przed samym sezonem należy bezwzględnie  dokonać dokładnego przeglądu jego stanu technicznego, zwracając szczególną uwagę na układ hamulcowy (klocki hamulcowe, płyn hamulcowy), stan ogumienia oraz układ napędowy. Należy dokonać wymiany płynów eksploatacyjnych, zgodnie z danymi technicznymi pojazdu. Zawieszenie motocykla jest także istotnym elementem wymagającym sprawdzenia m.in. pod kątem ewentualnych luzów i wycieków.

 

Pamiętajmy, życie i zdrowie jest bezcenne…, dlatego na drogach zawsze postępujmy rozsądnie i zgodnie z prawem, tak by samemu czuć się bezpiecznie ale i nie stwarzać swoim zachowaniem zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.

Powrót na górę strony