,,Nie daj się oszukać” - hasło przewodnie podczas spotkania z seniorami
Ofiarą oszustów może stać się każdy, nie tylko osoby starsze, dlatego warto ostrzegać i rozmawiać o tym, jak bezpiecznie postępować w przypadku telefonicznej informacji o wypadku krewnego. Policyjni profilaktycy i pracownik banku spotkali się z seniorami, by wspólnie porozmawiać o bezpieczeństwie.
Bezpieczeństwo osób starszych to priorytet dla policyjnych profilaktyków. Dlatego też białostoccy policjanci nie przestają ostrzegać przed działaniem oszustów, którzy właśnie seniorów najczęściej obierają za swój cel. Komunikaty prasowe, spotkania i debaty z seniorami to nieodłączna forma działań prewencyjnych. Rozmowy o metodach ,,na wnuczka”, na policjanta”, ,,na pracownika banku” i wskazanie mechanizmów działania oszustów to jedna z form ostrzegania seniorów przed utratą pieniędzy, a często oszczędności całego życia.
Jedno z takich spotkań odbyło się w minionym tygodniu. Policyjni profilaktycy rozmawiali z seniorami o tym jak działają przestępcy oraz o tym, jak się przed nimi uchronić. Mundurowi przypominali, aby przy podejmowaniu decyzji finansowych kierować się rozsądkiem. Zwracali uwagę, aby seniorzy zachowali czujność i nie ufali bezgranicznie, słysząc w słuchawce prośbę o finansową pomoc. Apelowali o opanowanie emocji, rozłączenie się, a następnie sugerowali zadzwonić do osoby, która rzekomo potrzebuje pomocy w celu weryfikacji jej tożsamości lub do osoby zaufanej z prośba o radę. „Jeśli poczujecie się zagrożeni dzwońcie na numer alarmowy 112”- to słowa, którym mundurowi zakończyli swoje wystąpienie.
Jednym z zaproszonych gości był również pracownik banku, który opowiedział uczestnikom o sytuacjach, do których dochodzi w placówkach. Bardzo często pracownicy zapobiegają przekazaniu pieniędzy oszustom. Są to trudne sytuacje, często zmanipulowane osoby nie chcą rozmawiać z pracownikiem i powiedzieć co tak naprawdę się wydarzyło.
Seniorzy bardzo aktywnie uczestniczyli w spotkaniu i sami podawali przykłady z życia wzięte. Takiej profilaktyki nigdy nie jest za wiele. Warto przestrzegać i kształtować właściwe mechanizmy postępowania w przypadku na przykład kontaktu telefonicznego z oszustem.
Przestrzegając kilku podstawowych zasad możemy uchronić się przed utratą gotówki:
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.
Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.