28-latka straciła kilkaset złotych
Cyberprzestępcy, aby wyłudzić pieniądze, często wykorzystują popularne portale społecznościowe oraz komunikatory. Tym razem, ofiarą oszusta padła 28-latka, która po wejściu w przesłany link podała dane do logowania do bankowości mobilnej i straciła 650 złotych.
Do policjantów z Komisariatu Policji w Zabłudowie zgłosiła się 28-letnia mieszkanka gminy Zabłudów. Kobieta poinformowała, że na jednym z portali internetowych wystawiła ogłoszenie o sprzedaży spawarki elektrycznej. Po krótkim czasie za pośrednictwem komunikatora odezwała się do niej osoba, która wyrażała chęć zakupu. Poinformowała kobietę, że wpłaciła pieniądze na jej konto i aby otrzymać pieniądze musi kliknąć w przesłany przez nią link . Niczego nieświadoma kobieta wpisał tam swoje dane, które wykorzystywała do logowania do konta bankowego. Po chwili okazało się, że zamiast wpłaty z jej konta zniknęło 650 złotych.
Uważajmy na oszustów zainteresowanych zakupem oferowanej do sprzedażny przez nas rzeczy, które unikają portali aukcyjnego i kontaktują się poprzez komunikatory. Zazwyczaj proponują płatność za produkt w serwisie, a następnie wysyłają link do formularza potwierdzającego rzekomy odbiór pieniędzy. Po wejściu w link polecają wprowadzenie danych konta do logowania i hasła, a następnie potwierdzenie transakcji wprowadzając kod BLIK. W ten sposób oszuści przejmują władzę nad naszym kontem, a pokrzywdzony traci oszczędności.
Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać pełne dane logowania do konta;
• nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc naszą czujność.